Een leegstaande fabriek. Zoals zovele. Wat maakt dat het bruist in de Leerfabriek KVL in Oisterwijk? Waarom heeft de provincie Brabant dit project omarmt? Wat is het geheim? Met deze vragen vertrok ik naar het Zuiden. Een dagje inspiratie opdoen bij Ben en Delian van Urban Breezz

Fijne energie
Wanneer ik langs de bouwvakkers en tussen de bouwhekken door het immense complex binnenstap voel ik het meteen: hier is iets gaande! Ben ten Hove staat me al op te wachten, aangezien er nog geen duidelijke ingang is. Ik word meegenomen naar een lege fabriekshal op de eerste verdieping. Het eerste dat me opvalt zijn vier caravans en groepjes pratende mensen, daarna de Perzische tapijten. Er hangt een fijne energie. Ben heeft deze ruimte omgetoverd in het kloppend hart van de nieuwe plannen. Geen onmogelijk pand, maar een plek vol kansen. Hoe dat komt? Door een groep mensen die denkt in mogelijkheden, die door de rotzooi heen kan kijken en daar veel schoonheid aantreft.
10728773_10204882815413089_896643635_n

Verbindend, doortastend en vernieuwend
Wanneer Ben vertelt over het proces hoor je de passie in zijn stem. Zijn woorden weerspiegelen zijn dromen. Weet hij hoe het er allemaal uit gaat zien? „Nee, het is een constant proces, dat we samen met anderen zijn aangegaan. Tijdens het zetten van de stappen ontvouwt het plan zich meer en meer.” Samen met de Provincie Brabant is hij een uitdaging aangegaan. Het past in de ambitie van de provincie als Europese topregio op gebied van kennis en innovatie. En de kernwaarden verbindend, doortastend, vernieuwend en betrouwbaar zijn helemaal van toepassing op de Leerfabriek KVL.

Oogsten
„Wij slopen niet, maar oogsten,” zegt Ben alsof het heel logisch is. Zien we veel locaties waar de ‚oude rotzooi’ wordt gesloopt en weggebracht? De Leerfabriek KVL pakt dit anders aan. Zo veel mogelijk wordt hergebruikt. Ben:”We zijn ook een echte leerfabriek. We hebben vijf mensen met een uitkering fulltime aan de slag. Zij leren van Marcel hoe ze materialen kunnen hergebruiken, hoe ze met gereedschappen moeten omgaan.” Terwijl ik met Ben rondloop zijn deze mannen hard aan de slag. Er worden tussenwanden gemaakt van glas-in-lood-ramen en oude deuren. In een grote hal hangt een foto-expositie aan oude pijpen en kettingen. En zie ik oude rotzooi? Nee, ik zie een passend geheel. Je voelt het ook. Het gebouw leeft, er zit geschiedenis is. In een ruimte waar onlangs de muren strak zijn aangesmeerd schrik ik even. Het voelt hier anders. Gelukkig is Ben er om samen met het team na te denken en vooral uit te proberen wat werkt. Ik heb er vertrouwen in dat ook deze plek binnenkort weer leeft en bruist.
954582_10204882815613094_1238919510_n

Vanuit visie, zonder duidelijk plan
Deze aanpak van ‚gewoon doen en proberen’ is wel gekoppeld aan een duidelijke visie. De Leerfabriek KVL heeft als thema ‚Ambachtsplaats voor creativiTIJD’. Het is een plaats voor creatie, experiment en evenement met ruimte voor onderzoek, ontwikkeling, vernieuwing en uitwisseling. Door deze heldere visie kan er volop geëxperimenteerd worden. Ik zie dat als een nieuwe vorm van organiseren met een resultaat dat al snel zichtbaar is. Ben heeft zich direct gevestigd op de plek waar het allemaal moest gebeuren. Daarmee was het begin er. „Hier geen vaste structuren als planvorming, financiers zoeken, huurders vinden, dan ontwikkelen en bouwen. Dit proces zou jaren duren. Wij hebben een visie en beginnen. Hierdoor ontstaan initiatieven die we zelf niet hadden kunnen bedenken én hebben we van begin af aan ambassadeurs en meebouwers.”

Value for many
Het credo van de Leerfabriek is ‚Value for many’. „We denken altijd wat het oplevert voor het geheel. Alles is laagdrempelig en elke werkplek is maatwerk. We werken op de dynamiek en verbinden huurders.” De eerste huurders hebben zich al gevestigd. Het toeristische bureau Visit Brabant heeft haar intrek genomen op een tijdelijke plek. „Dit heeft direct een aanzuigende werking gehad. Waar Visit Brabant zit, wilde ook het Huis van de Leisure zijn. Dit zijn vijftien bedrijven die zich allemaal richten op toerisme. Logisch dus om bij elkaar in de buurt te zitten.” Een andere huurder is Robèrt van Beckhoven (bekend van Heel Holland Bakt). Hij vestigt hier zijn bakkerij, winkel en tv-studio. „Ook dit is een win-win situatie,” ligt Ben toe. „Robèrt krijgt hulp en inspiratie en wij krijgen van hem heerlijke gebakjes en straks de broodjes voor onze horeca. Zo betaalt hij een deel van de huur. Ook hier value for many, dus.”
10578016_10204882816213109_2014222966_n

Het moet kloppen
Tijdens mijn bezoek heb ik ook nog een heel inspirerend gesprek met Delian de Gier. Zij is brandmanager bij Leerfabriek KVL en weet precies hoe ze de gedachten en ideeën om kan zetten in een inspirerend verhaal. Zij houdt niet van mooie praatjes, het verhaal moet communicatief kloppen. Zij legt verrassende verbindingen en helpt anderen mogelijkheden te zien. Ze is onder andere de bedenker van de geweldige fotoserie die ook op de site te zien is. Als we over de manier van werken in de Leerfabriek KVL doorpraten geeft ze me een boekentip, die ik ook graag hier wil delen. Het boek Concept denken met als veelzeggende ondertitel ‘Van slapend naar levend, Basisboek conceptontwikkeling’. De inhoud van het boek is erop gericht om studenten (en professionals) op een laagdrempelige, inspirerende en creatieve manier mee te nemen naar de wereld van concepten en de ontwikkeling hiervan. Ik heb het direct besteld!

Wees stout!
Als Ben nog een advies mag geven, zegt hij: „Wees stout! Laat vaste structuren even achter je en vraag jezelf af: Als we stout zouden zijn, hoe gaan we het dan doen? Dit levert veel nieuwe mogelijkheden op.” Ben is een man naar mijn hart. Door te kijken in kansen en vertrouwen te hebben komen we verder en hebben we sneller resultaat!