Ik dacht dat ik dit nooit zou schrijven. Er zijn boeken en sites in overvloed die tips geven aan schrijvers. Waarom dan ook nog eens tien tips van mij?

Om de eenvoudige reden, dat ik heel vaak de vraag krijg of mensen mij mogen bellen of even een kop koffie met me kunnen drinken omdat ze een boek schrijven en graag wat tips van me ontvangen. En, zoals je vast weet, deel ik graag. En ik gun iedereen dat stralende moment dat je trots je boek showt aan de wereld… en aan Humberto Tan!
Humberto Tan en Linda Commandeur
Daarom een blog met mijn ervaringen. En nu alvast sorry voor de volgorde. Er zit niet echt een logische lijn in. Daarom hou ik me er maar aan vast dat elke lezer iets anders belangrijk vindt en dat er geen juiste volgorde is ;-)

Tip 1.
De eerste vraag die me altijd gesteld wordt: ‘Wat raad je me aan: zelf uitgeven of een uitgever zoeken?’ Jongens, ik kan hier echt geen antwoord op geven. Ik heb geen idee wat beter is. Ik heb twee boeken zelf uitgegeven. En één in opdracht geschreven. Mijn eerste boek, dat ik samen met Tanja Abbas schreef, ging over modern naoberschap. We spraken een aantal uitgevers. Zij vonden het onderwerp interessant, maar onze aanpak niet slim of onbegrijpelijk. Daarom besloten we om het zelf te doen. Uiteindelijk hebben we bijna 2000 boeken verkocht, wat voor een boek in eigen beheer heel veel is (dat merk je trouwens pas later, wisten wij veel).
Voor het nieuwste boek heb ik niet gezocht naar een uitgever. Ik heb voor mezelf de keus gemaakt dat ik alles op mijn eigen manier wilde doen, met een team dat ik zelf kon samenstellen.

Voordeel van zelf uitgeven: het boek wordt zoals jij het wilt. Je hebt alles zelf in de hand.

Nadeel van zelf uitgeven:
– de distributie (zie tip 5)
– het financiële risico
– je boek is niet klaar wanneer het af is (zie tip 6)
– je hebt alles zelf in de hand en moet dus ook zelf beslissen ;-)

Uiteraard zijn hier allemaal slimme oplossingen voor te vinden. Maar… dat moet je zelf doen. Al dan niet samen met anderen. Maar jij bent verantwoordelijk en je moet het zelf in gang zetten, dat doet niemand anders voor je.

Oh ja, je kunt tegenwoordig ook boeken ‘on demand’ laten drukken en verzenden. Of digitaal natuurlijk. Misschien is dat een idee voor jou.

Tip 2.
Jij schrijft het boek. Dus jouw naam komt op de cover. Zorg er daarom altijd voor dat je volledig achter de inhoud en de vorm kunt staan. Hoe wil jij het hebben? Wanneer kan jij er met trots je naam aan verbinden? Ga niet akkoord met een voorstel, dat niet past bij je eigen principes, wensen en dromen waardoor je bij voorbaat ongelukkig met het boek bent.

Tip 3.
Ere wie ere toekomt. Dat is iets wat ik sowieso graag doe: doorverwijzingen, linkjes toevoegen, complimenten geven, bronnen vermelden. Een dankwoord is echt een cadeau aan anderen. Ik weet nog hoe trots ik was toen Arjan de Putter mij noemde in zijn boek De gele ballon.
De gele ballon
Bronvermelding is echt een must. Bij modern naoberschap leverde dit twee pagina’s op vol verwijzingen naar teksten, websites en zelfs youtube-filmpjes. Vraag fotografen of je hun foto’s mag gebruiken. Soms is bronvermelding voldoende, een andere keer een financiële vergoeding. Pas op met foto’s van internet. Gelukkig zijn er veel pagina’s met rechtenvrije foto’s. Op deze site vind je maar liefst 25 bronnen. En maak je zelf je foto’s? Zorg dan ook dat je een plekje krijgt in het colofon. Niets is vanzelfsprekend. En je mag er trots op zijn!

Tip 4.
Hoe schrijf je een boek? Wat is de beste methode? Waar begin je mee? Voor mij is er niet zoiets als de beste methode. Doe vooral dat wat bij jouw boek en bij jou past.
– Voor het boek over modern naoberschap startten Tanja en ik met interviews, waaruit we terugkerende onderwerpen haalden. Deze zetten we in een logische volgorde, waarna we de hoofdstukken verder hebben uitgewerkt. Tenslotte aangevuld met citaten uit de interviews en definities van ongeveer 60 mensen die ons een mail stuurden.
– Het boek Stad in beweging begon met een mindmap. Hierdoor zagen we dat het vooral om de mensen draait die voor beweging zorgen. De inhoud kwam tot stand door de verschillende types te benoemen die bij een project betrokken zijn. Aangevuld met een meer chronologisch deel van droom naar daad.
– Met schrijfcoach Yoeke maakte ik gebruik van het Creatiepentagram. Ik zette eerst een raamwerk op, met o.a.: wie ben ik als auteur, wat is mijn boodschap, wanneer kom ik het leven van mijn lezer. Daarna verzamelde ik. Allerlei herinneringen en hersenspinsels leidden tot losse verhalen, waar heel lang geen lijn in te ontdekken was. Totdat we ineens merkten dat het vijftien stappen zijn. De titel Zo simpel is het dus wél was er al vrij vlot, omdat dat precies was wat ik voelde wanneer ik over het onderwerp praatte.
– Van Esther Jacobs leerde ik om met de tekst voor de achterflap te beginnen.
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Of er een juiste manier is? Ik heb geen idee. Doe vooral dat wat bij jou past.
Esther Jacobs - De Berghut - Linda Commandeur

Tip 5.
Ik verstuur zelf mijn boeken. Dat kost veel tijd. Maar het levert me ook veel op. Elk boek pak ik mooi in en ik schrijf er altijd een persoonlijk kaartje bij. Ik word er zelf heel blij van! En mijn klanten ook: regelmatig zie ik foto’s voorbij komen op sociale media van mensen die blij hun boek hebben uitgepakt. Of ik krijg een persoonlijk berichtje. Daarnaast weet ik wie mijn boek heeft gekocht. En waar. Man/vrouw/woonplaats.  Interessante info, die je bij verkoop via boekwinkels niet hebt.
Mijn boek is trouwens wel te koop in een aantal (boek)winkels hoor. In dat geval is het op basis van consignatie. Ik geef de boeken af in een winkel en wanneer ze verkocht zijn, stuur ik een factuur. Uiteraard krijgt de boekhandel een marge, zodat zij er zelf ook iets aan over houdt. Wanneer je zelf je boek uitgeeft, kost dit je wel wat tijd. Je zoekt zelf naar adressen waar je boek verkocht kan worden. Zorg er in dit geval voor dat je regelmatig contact onderhoudt.
En mijn boek is te koop bij Bol.com. Je kunt hier zelf een verkoopaccount maken.
schermafbeelding-2017-04-06-om-15-38-39

Tip 6.
Jij bent de schrijver, jij weet dus als geen ander waar het boek over gaat. Dit maakt dat jij het beste zelf het verhaal kunt vertellen.
Toen mijn boek in oktober bij de drukker lag, dacht ik dat ik klaar was. Helaas. Als het schrijfwerk klaar is, moet je in volle vaart door met de marketing (en het maakt niet veel uit of je wel of geen uitgever hebt). Hoe breng je mensen op de hoogte van je boek? Niet alleen je vrienden en vaste klanten, maar ook de mensen die jou nog niet kennen. Wat voor boekpresentatie wil je? Wie wil je daarmee bereiken? Wat deel je op sociale media en welke vorm gebruik je daarvoor? Wil je alleen schrijven of ook video inzetten? En heb je al eens gedacht aan Facebook Live? Welke kanalen passen eigenlijk bij jouw doelgroep?
Tip aan mezelf: Ga nu eindelijk eens tijdschriften en relevante websites benaderen.

Tip 7.
Het schrijven van een boek is een eenzaam proces. Uren achter elkaar alleen jij en je woorden. Het maken van een boek dat doe je samen. Ik ben blij dat ik voor mijn laatste boek samen kon werken met deze vier geweldige vrouwen.

Annemarie Kleve, conceptbedenker en boekenmaker
Yoeke Nagel, schrijfcoach en boekenvroedvrouw
Noël Straakenbroek, branding en consulting
Marie Antoinette Sondeijker, tekstcorrector en redacteur

Dream team Zo simpel is het dus wel

v.l.n.r. Annemarie, ik, Yoeke en Noël

Tip 8.
Ik heb heel veel gehad aan een aantal websites en blogs.
Een site met heel veel tips over schrijven, boeken publiceren en uitgeven is Daretoo van Linda Krijns.
Iemand die alles weet van e-books maken is Daisy Goddijn van Expertboek.
Alles over de opbouw van je verhaal lees je in het Creatiepentagram van Yoeke Nagel.

Tip 9.
Hoe krijg je je boek in de bibliotheek? Het Boekenschap vertelt je hoe dit werkt. En fijne bijkomstigheid: Biblion recenseert je boek (als je geluk hebt, zoals ik!) en plaatst dit op Bol.com.

Tip 10.
Als je sterk het gevoel hebt dat je een boek wilt schrijven, begin dan gewoon. Het lijkt een dooddoener, maar mijn ervaring is dat veel mensen roepen dat ze ooit een boek willen, maar zich laten weerhouden door verschillende dingen: Ik heb geen tijd. Ik kan niet schrijven. Wie zit hier op te wachten? Hoe vind ik een uitgever? etc.
In mijn nieuwste boek Zo simpel is het dus wél. 15x weerstand overwinnen. neem ik je mee in mijn proces. Wat kwam ik allemaal tegen toen ik mijn boek schreef? Welke twijfels had ik? Het boek gaat gedeeltelijk over het schrijven van een boek. En daarnaast over het uitvoeren van plannen, het waarmaken van dromen. Dus daar vind je volop tips en inspiratie die jou vast verder helpen.

En wil je graag met me afspreken om te sparren over jouw boek? Dat kan. Ik help je graag verder.